Przygotowania do ciąży – od czego zacząć?

Ciąża jest ogromnym wyzwaniem dla organizmu. Ma ona wpływ na funkcjonowanie ciała i psychiki. Dlatego też powinno się do niej odpowiednio przygotować, by jak najlepiej spędzić ten czas i z radością powitać ogromną zmianę w życiu. Przygotowania do ciąży — od czego zacząć? O czym warto pamiętać?

Wizyta u ginekologa

Blog o zdrowiu http://mediprint.pl/  może dostarczyć Ci wielu pożytecznych informacji, ale zawsze powinnaś pamiętać, że są to porady, a nie zalecenia. Jeśli chcesz mieć dokładne wytyczne, co powinnaś zrobić, by dobrze przygotować się do ciąży, to koniecznie odwiedź ginekologa i zapytaj go o to. Każdy organizm jest inny, więc kolejne czynności powinny być dobierane indywidualnie z uwzględnieniem stanu zdrowia konkretnej osoby. Jeśli nie cierpisz z powodu żadnej choroby przewlekłej, to przygotowanie do ciąży nie będzie zbyt wymagające. Najprawdopodobniej konieczne będzie wykonanie podstawowych badań — w tym cytologii — po to, by ocenić stan macicy i sprawdzić, czy w organizmie nie toczy się infekcja. Często zalecane jest też przeprowadzenie badań krwi i moczu, które mogą lekarzowi dostarczyć wszystkich niezbędnych informacji o Twoim zdrowiu i o potencjalnym leczeniu. Na tej podstawie lekarz zaleci dalsze konieczne kroki. Jednym z nich może być suplementacja diety, która zwiększa szanse na poczęcie maleństwa. Wśród preparatów, na które warto zwrócić uwagę, jest kwas foliowy, który odgrywa kluczową rolę w pierwszym trymestrze ciąży. Na rynku są również dostępne gotowe kompletne zestawy witamin przeznaczone dla pań, które marzą o własnym potomstwie. 

Zrezygnuj z nałogów

Jeśli planujesz zajść w ciążę, to koniecznie zrezygnuj z nałogów. Pamiętaj, że kiedy będziesz już podejrzewać ciążę i tak będziesz musiała je rzucić. Im wcześniej zaczniesz, tym mniej bolesne i trudne będzie zrezygnowanie z nałogów, wtedy gdy będą one już stanowiły zagrożenie dla rozwijającego się płodu. Palenie papierosów, spożywanie alkoholu, czy zażywanie narkotyków powinnaś w pierwszym kroku ograniczyć, a następnie zrezygnować z niego całkowicie. Przed próbą zajścia w ciążę powinnaś dać sobie trochę czasu na oczyszczenie organizmu. Na czas ciąży i karmienia piersią powinnaś być całkowicie wolna od nałogów. Dla własnego zdrowia i dobra swojego dziecka powinnaś też już nigdy do nich nie wracać.

Zacznij się ruszać

Jeśli masz sporą nadwagę, to powinnaś też rozważyć zrzucenie kilku kilogramów. Oczywiście nie chodzi tutaj o diametralną metamorfozę, ale po prostu o to, by odciążyć układ krwionośny i kostny. Pamiętaj, że dziecko, łożysko i wody płodowe pod koniec ciąży będą ważyły kilkanaście kilogramów. Jeśli masz dużą nadwagę, to takie dodatkowe obciążenie może sprawić, że będziesz czuła się bardzo źle, będziesz miała problem z samodzielnym poruszaniem się, a Twoje serce stanie przed ogromnym wyzwaniem. Możesz sobie tego oszczędzić, wprowadzając do swojego życia trochę ruchu oraz zdrową dietę. Warto też pamiętać, że zauważono pewną zależność pomiędzy sprawnością fizyczną a łatwością urodzenia dziecka siłami natury.